Uppdatering

Ja, det blir alldeles för sällan jag skriver här men här kommer en liten uppdatering på hästfronten.

Det största och mest ledsamma (fast samtidigt känns det bra i magen) är att Shotte har åkt hem till Marie och Annika i Hedekas igen. När vi hämtade honom för dryga två år sedan var det för att ge honom ett livslångt hem och förhoppningsvis flera föl. Nu blev det inte så. På grund av olika omständigheter hade vi inget lämpligt sto förra året och Shotte visade sig vara ganska het vid betäckning för hand. Under vintern har Shotte varit ofräsch i perioder. Han har pålagringar fram efter ett långt tävlingsliv på hög nivå och det visste vi när vi hämtade honom. I alla fall satte vi igång honom flera gånger för att han efter igångsättning blev ojämn igen och vintern bestod av igångsättningar och vila. Under tidiga våren satte vi igång honom mycket försiktigt och han såg fin ut. Ungefär samtidigt hörde Marie av sig och de hade köpt några ston till Shotte som de ville komma med. Eftersom jag inte kände mig bekväm med att betäcka med Shotte naturligt kollade vi upp vad det kostade att tappa honom och skicka sperma. Det var ingen billig historia och jag och Linnea diskuterade lite och frågade om de ville ta hem honom istället. Han är en alldeles för bra häst som använts för lite i aveln. Toppenpsyke, snygg, fina gångarter, super ridbarhet och en fantastisk hoppförmåga ska föras vidare till en ny generation och det kan inte vi göra precis nu samtidigt som han blir äldre. Det känns ändå bra att kunna lämna hem honom när han var fräsch och fint musklad och veta att han kommer att bli pappa till fler föl. Linnea gjorde en start i LC när vi åkte med honom hem och de kom 2:a. Ett fint avslut på vår tid tillsammans med världens bästa Shotte. Som vi saknar honom. Det är en häst på miljonen. Tack snälla för att vi fick chansen att låna honom bästa Marie och Annika. Linnea har lärt sig massor!

Även Caramell har fått ett nytt hem. Det var med stor sorg och blandade känslor som jag insåg att hon inte var tillräckligt fräsch för att ridas. Redan när Stina hade henne var hon ojämn i perioder. Först tänkte jag betäcka henne men egentligen vill jag helst att stoet har presterat på något sätt innan jag sätter det i avel. Det är dyrt att ha en häst som sällskapshäst och jag hade inte tid att pyssla om henne som hon förtjänar. Så efter mycket velande och ångest annonserade jag ut henne. Trots allt så var hon min fina väns uppfödning, men som en gemensam vän till oss båda så klokt påpekade så är Caramell inte Stina utan hon är värd ett hem där hon får vara nummer ett mer än hos mig. Hittade ett toppenhem hos Marie som hämtade henne och som har seminerat henne med Sankt Erik II. Önskar er alla lycka tillsammans.

14352492_10153983357698099_596474898250750649_o

Inte heller min vackra Sibban finns kvar här på gården. I dagsläget går Linneas ridning och ponnyer före min egen. Jag har inte råd och tid att träna i den utsträckning som jag behöver och vill, samtidigt som det är galet roligt med en dotter som delar mitt intresse. Sibban blir ett dåligt samvete och på så sätt en belastning. För att få mer tid över till Linnea och ponnyerna valde jag att låna ut Sibban. Hon finns nu hos min vän Victoria Larsson. Vi får se när hon kommer hem igen – världens vackraste Sibbelibb. Saknar henne ❤ .

Diablo har haft tre externa ston i år och vår egen Zaba (Zephyr-Urbino) är dräktig med honom. Jättekul att det finns intresse för honom och fölen som tillverkades förra året har varit riktigt lyckoträffar. Följ gärna Stendyssens Diablo RWM på facebook. Där finns bilder på honom och avkommorna. Hans avkomma Excellent Ditooh kom 2:a i ungponny-SM i dressyr för sexåringar med duktiga Kelly Nilsson som satsar mot riktiga SM nästa år. De är verkligen något speciellt Diablo avkommorna ❤ .

Oliver sattes igång i våras och har ridits kontinuerligt under hela våren och sommaren. Han går från klarhet till klarhet och är en otroligt trevlig kille med superskalle. Lite tittig och försiktig i hoppningen och där har vi inte hoppat så högt. Han har 0:at P&J 60 cm men också hunnit med att starta LC:1 både lokalt och på P&R med som bäst 66 %. Nu har han vilat några veckor men är under igångsättning igen.

Oliver

Ally sattes också igång i våras. Det visade sig vara en rädd och stressad ponny i allt från hantering till ridning. Med mycket tålamod är hon nu stencool och trygg i hanteringen och ridningen går bättre och bättre. I skritt och trav är hon superfin medan hon i galoppen och hoppningen fortfarande blir lite het och stressad ibland. Även där blir hon bättre och bättre och mycket handlar om att hon ska förstå och bli starkare. Tror inte att hon var speciellt mycket skolad och riden när vi fick henne. Linnea gör ett superjobb med henne. Vi har hunnit starta 70 cm på P&J och ska debutera lokal hopptävling inom kort.

Lovisa har tagit vår uppfödning A lot of Noorton som foderhäst och han står hos oss över sommaren. Han har hunnit med att bli fem år och är en riktigt snygg och trevlig kille:

SONY DSC

SONY DSC

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

