Börjes och hoppträning

Igår var jag på Börjes för första gången sedan det flyttade upp hit. Åkte dit med Nettan och Annika. Hittade en alldeles underbar tävlingstop från Pikeur som jag villle ha. Vit i andasmaterial och små strassknappar i halsen. Jättefin men jag bangade ur på priset. 600 kr är lite väl saftigt för mig i dagsläget…..

Istället blev det en del nyttigheter som stängselhandtag, isolatorer, gasbindor. mineralbalja, sopkvast, novabett till Rainy och en mätkäpp. Nu ska det mätas hästar :).

Linnea hade bestämt med Lovisa och Ida om att de skulle rida ut. De hade busat på stubbåkrarna och både ungar och hästar hade varit så lyckliga (klicka på bilden för att se den i större format). Det var tydligen länge sedan de hade skrattat så mycket <3.

bus

Medans de gjorde i ordning hästar passade jag på att rida ut Flicka en sväng. Hon var snäll och det gick fint att rida hemifrån ensam. Visst går det lite långsamt ibland och visst tittat hon till men knatade ändå på fint framåt. Eftersom hon är oskodd blev det skritt hela vägen till bygdegården. Där red vi ut på åkrarna och travade en bit bort. Vände sedan och provade att galoppera hem. Eftersom hon knappt är galopperad med ryttare bryr jag mig inte om vilken galopp det blir utan är nöjd bara hon galopperar. På grusvägen och på asfaltsvägen gjorde jag små embryon till sidvärtsrörelser. Det var lite svårt och hon förstod inte riktigt men blev bättre och bättre. Vi mötte tjejerna på vägen och Flicka var jätteduktig som bara gick förbi och lyssnade på mig.

Gjorde i ordning Sibban för hoppträning. Flicka stod ganska så lugnt i sin box. Släppte in Ayra i stallet till henne när jag åkte och då stod F på bakbenen och ville ut. Vi har som tur är hållbara boxar ;).

Dags för hoppträning för Nina Norling för första gången. Sibban var laddad och spänd i början. Hon är lite orolig i munnen, har alltid varit och värre blir det när hon är spänd. Då går hon och grejar med bettet och är inte tillfreds i munnen. Det syns säkert inte så mycket men det känns. Det beror säkert på att hon inte är riktigt över ryggen och framför skänkeln men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Försöker i nuläget att inte bry mig om det så mycket utan bara rida på.

Hoppträningen gick i alla fall finfint. Vi hoppade inte så många språng eftersom Sibban är grön. Ena svängen var lite lurig och när vi skulle galoppera i svängen blev Sibban lite trock. När det blir jobbigt kommer rödhårigheten fram ;). Vi tog svängen i trav i stället och då gick det bra. Själva sprången kändes fantastiska, som hon hoppade!!! Kuuuuul!

Nina tyckte att Sibban varit duktig. Hon föreslog att jag skulle prova att byta bett till ett med D-ringar eller fasta bettringar. Det brukar vara lättare att få hästen att ta stöd på ett sådant. Sibban hamnar ofta bakom lod. Tror iof att det beror på att hon inte orkar än. Provade att rida på ett 3-delat med fasta ringar redan förra året då Sibban är en svår häst i munnen, men upplevde inte att det kändes bättre. Ska absolut prova att byta bett igen. Har en vän som har ett sådant bett och jag ska fråga henne om jag får låna det.

Eftersom Sibban galopperat och varit svettig i transporten när vi åkt de senaste gångerna hade jag satt på både bots och lindad den has som hon skaver upp i transporten. Kröp genom alla kurvor och idag stod hon bättre. Hon ramlade bara ”omkull” någon enstaka gång och var heller inte svettig när vi kom fram. Kanske ger det sig snart. Nu kommer hon att åka transport 1-2 gånger i veckan fram till början av december.

Jag mätte förresten Sibban igår. Var tvungen att prova mätkäppen. Hon mätte hela 171 cm över havet. Tur att hon är så lydig och känslig att rida :). Passade på att mäta Flicka (140 cm) och Ayra (144 cm) också när jag ändå hade mätkäppen där. Alla hästar var större än vad jag trott. Ska gå ut och mäta Lilla O och Blida idag. Får se om de också är större än vad jag trott……

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Börjes och hoppträning

  1. Jenny skriver:

    Åh, jag skulle vilja mäta Disa! Hon mättes till 162 cm vid kvalitets för tre år sedan, men jag tror att hon växt på sig lite.

Lämna en kommentar